HAAKSBERGEN – Het MBS station staat in de steigers. En dat heeft alles te maken met broodnodige renovatiewerkzaamheden van dit Rijksmonument. Bij de museumbuurtspoorweg waren ze er graag eerder mee begonnen. ,,Met uiteindelijk een provinciale monumentensubsidie en wat eigen middelen, konden we toch aan de slag.”
MBS-directeur Joke Meijdam geeft aan dat het hard nodig was om delen van het monumentale gebouw aan te pakken. ,,De werkzaamheden bestaan uit schilderwerk en het aanbrengen van nieuwe voegen in onder meer de voorgevel, terwijl ook de schoorstenen worden opgeknapt. Zaken dus om de vitaliteit van dit mooie monumentale in stand te houden.”
De MBS kent een rijke historie. Het Lokaalspoor of de oud-Nederlandse term ‘Buurtspoorweg’ is in 1878 ontstaan door de aanname van de wet ‘Regeling van de dienst en het gebruik der Lokaalspoorwegen’. In die tijd bestond het spoorwegnet uit hoofdspoorlijnen die waren aangelegd tussen steden en streken waar voldoende vervoer van goederen en personen werden verwacht. In de regio Twente en Achterhoek is op initiatief van textielbaron Jan Willink de aanleg van de lokaalspoorwegen tot stand gekomen en hierdoor heeft de regio zich sterk kunnen ontwikkelen. En die geschiedenis leeft voort in de activiteiten die de MBS in het rijseizoen ontplooit. Door de coronacrisis heeft de MBS veel inkomsten gemist en dat wordt nog steeds gevoeld. Meijdam: ,,Daarom was die provinciale monumentensubsidie zeer welkom.” De altijd drukbezochte Najaarsstoomdagen, die voor 14 en 15 oktober op de agenda staan, vormen een van de hoogtepunten en ook deze inkomsten zijn hard nodig voor de MBS. ,,De Najaarsstoomdagen is een groot spektakel in combinatie met de locatie Boekelo”, verzekert Meijdam. ,,Alle materieel wordt ingezet en er zal van alles te doen zijn voor jong en oud.”
De werkzaamheden aan het MBS gebouw aan de Stationsstraat duren 8 tot 10 weken en vormen geen hinder voor het publiek.