12:00 Haaksbergen - aangepast om 10:30

25 Jaar Weekblad Rond Haaksbergen

René Bult: ‘We hadden dezelfde visie

HAAKSBERGEN – Weekblad Rond Haaksbergen bestaat vrijdag op de kop af 25 jaar. In 1995 was het plaatsgenoot Jan ten Asbroek die Weekblad Rond Haaksbergen lanceerde. Ten Asbroek was 13 jaar lang uitgever tot de krant in 2008 werd overgenomen door Moire Reclame & Sign. In 2018 ging Rond Haaksbergen onder leiding van Janny en Rene Bult zelfstandig verder. ,,Rond Haaksbergen heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot een prominent medium in Haaksbergen. Bovendien hebben we online een inhaalslag gepleegd en is de verhuizing afgelopen zomer naar een nieuw onderkomen hier aan de Spoorstraat in hartje Haaksbergen een goede stap geweest. We zitten met onze neus bovenop de ontwikkelingen in het centrum. We proberen dan ook op onze manier een steentje bij te dragen aan een dynamisch en levendig centrum en hopen dat nog heel lang te mogen doen.” Deze week valt er een historische uitgave bij u in de bus. Het is een samenstelling van advertenties en artikelen uit de eerste jaargang.

 

Het weekblad kwam bij Moire Reclame & Sign in een grotere organisatie terecht, waarmee de toekomst van de krant voorlopig was verzekerd. Inmiddels is Rond Haaksbergen weer een zelfstandige organisatie en heeft de huidige eigenaar er een stevige basis onder weten te leggen. ,,Jan heeft ons destijds benaderd”, blikt René Bult terug. ,,Hij zag de kwetsbaarheid van zijn kleine organisatie. Aangezien wij als reclamemakers veel adverteerders hadden, waarvoor wij advertenties en campagnes maakten, bestond het contact  met Jan al. Hij vond het belangrijk dat zijn weekblad door Haaksbergenaren werd gemaakt en voelde er niets voor om in een grote uitgever op te gaan. We hadden een zelfde visie en hebben zijn ideeën voortgezet. Je moet soms wat geven om iets terug te krijgen. Daar dachten we allebei zo over en dat idee brengen we nog wekelijks in de praktijk. We proberen vooral door middel van goede publicatie te communiceren.”

De tijden zijn inmiddels veranderd. Naast de papieren krant heeft internet een prominente plek ingenomen. Volgens Bult verandert de functie van een plaatselijke papieren weekkrant daar anno 2020 niet mee. ,,De functie van een lokaal weekblad is veel klein en groot nieuws uit de samenleving te brengen, ondernemers met de consument in contact te brengen en op sociaal en cultureel vlak een podium te bieden. Dat doen we in de papieren krant die wekelijks op de deurmat valt en op het web met een nieuwssite en publicaties op social media.”

Bij Rond Haaksbergen huldigen ze het credo ‘vooruitgang’. De keiharde concurrentiestrijd van weleer is daarmee verdrongen door samenwerken. Vooruitgang boeken is ook de persoonlijke ambitie van de uitgever. ,,We blijven verbeteren en vernieuwen waar mogelijk, werken samen met andere lokale uitgevers en willen met ons team wekelijks een mooie krant maken. Een van onze speerpunten de komende tijd is  jongeren meer te interesseren voor het lokale nieuws. Daarvoor proberen we een format te ontwikkelen en  samenwerkingsverbanden te vinden. Want wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.”