02 mei - 08:00 Haaksbergen - aangepast om 09:59

Aandacht voor beelddenkers

HAAKSBERGEN/DEN HAAG – “Wat kunnen we doen om beelddenkers in het onderwijs voort te helpen?” Met die vraag toog de 13-jarige Mart ten Voorde afgelopen week naar de Tweede Kamer in den Haag.

In een gesprek met Michel Rog, onderwijswoordvoerder voor het CDA, vertelde Mart over zijn ervaringen als beelddenker in het voortgezet onderwijs. “Een beelddenker denkt in beelden in plaats van woorden en heeft hierdoor een andere manier van leren”, aldus Mart. In de praktijk ervaart hij dat het vaak lastig is om dan aan te sluiten bij de talige manier waarop het onderwijs wordt aangeboden. “Het lastige is dat beelddenken nog geen officieel erkend leerprobleem is zoals bijvoorbeeld dyslexie wel is. Hierdoor zijn de mogelijkheden als voorlezen van de opdrachten, extra tijd voor een toets of mondeling toetsen voor beelddenkers nog niet toegestaan. En dat is best jammer, maar ook onrechtvaardig”, vervolgt Mart. In het gesprek met Michel Rog waren ze het beiden over één ding eens. “Michel Rog gaf aan dat we uit moeten gaan van wat leerlingen wel kunnen. Als daar hulp of ondersteuning bij nodig is moet gekeken worden wat de vraag is en hoe dit op te lossen is. Iedereen moet een diploma kunnen halen op het niveau dat het beste bij hem of haar past. En dat vind ik ook.” Samen met Rog gaat de Haaksbergse scholier, die onder andere op sociale media veel bijval kreeg voor zijn bezoek aan den Haag, meer aandacht vragen voor het beelddenken. “Beelddenken is geen handicap, het is een gave. Soms is het alleen even lastig.”