15 mei - 12:00 Haaksbergen - aangepast om 14:50

Ervaringsdeskundigen gezocht!

Cliëntondersteuning Haaksbergen

Alle inwoners van de gemeente Haaksbergen kunnen via de Noaberpoort ondersteuning krijgen van een onafhankelijke cliëntondersteuner. De cliëntondersteuner denkt mee op het gebied van zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen. Altijd in het belang van de cliënt. De cliëntondersteuner kan een professional zijn, maar ook een ervaringsdeskundige of vrijwilliger. De Noaberpoort is op zoek naar ervaringsdeskundigen, die bereid zijn Haaksbergenaren met eenzelfde achtergrond op weg te helpen.

In Haaksbergen werken Denise Bijen, Manon van der Leest en Kaylie Morsink als professioneel clientondersteuner. “Wij helpen inwoners met bijvoorbeeld het vinden van een geschikte woonplek”, vertelt Denise Bijen. “Maar ook bij het kiezen van een zorgaanbieder of bij het regelen van de juiste ondersteuning bij werk via het UWV. Wij denken met inwoners mee die een oplossing zoeken voor een probleem of hulp nodig hebben.” De ondersteuner helpt in het belang van de inwoners en is onafhankelijk.

Onafhankelijk advies

Naast professionele clientondersteuners zijn er ook vrijwilligers en ervaringsdeskundigen. “Wij hebben contact met vrijwilligersgroepen in Haaksbergen, zoals de Formulierenbrigade”, geeft Denise Bijen aan. “Vaak kunnen we inwoners met een hulpvraag doorsturen naar een van deze vrijwilligers voor onafhankelijk advies.” Maar niet alle inwoners kunnen worden doorverwezen. Volgens Kaylie Morsink zijn sommige aanvragen heel specifiek. “Het zou mooi zijn als wij deze inwoner dan in contact kunnen brengen met een ervaringsdeskundige. Daarom zijn wij op zoek naar inwoners die ons als ervaringsdeskundige kunnen helpen.”

Ervaringsverhalen

Een ervaringsdeskundige is iemand die vanuit zijn eigen ervaring inwoners kan helpen. Hij kan iemand helpen om de juiste weg te vinden op bijvoorbeeld het gebied van autisme, armoede of LHBTI+. Om een beeld te krijgen wat een ervaringsdeskundige doet en hoe inwoners hiermee geholpen kunnen worden, delen we de komende tijd in GemeenteNieuws een aantal ervaringsverhalen.

Contact

Wilt u nu alvast meer informatie of heeft u een vraag voor de clientondersteuners? Neem dan contact met ze op. Dat kan telefonisch via (053) 573 45 89 of stuur een mail naar Denise Bijen. Haar mailadres is d.bijen@noaberpoort.nl. Kijk voor meer informatie ook eens op www.noaberpoort.nl/clientondersteuner.

Foto: Cliëntondersteuners Denise Bijen (links) en Kaylie Morsink (rechts).