15 jul - 12:00 Haaksbergen - aangepast om 10:47

Voorstel aanpassing eerste deel oude N18 besproken

Eind juni spraken Haaksbergse ambtenaren opnieuw met aanwonenden, aanliggende bedrijven, Natuurmonumenten en de wijkraad Veldmaat over een voorstel voor aanpassingen aan de oude N18. Specifiek ging het om het deel tussen de gemeentegrens met Enschede en het Grintenbosch in Haaksbergen. Dat is het deel van de weg dat als eerste wordt aangepakt. De mensen kregen een toelichting op het ontwerp dat werd getoond en konden daarop reageren.

In totaal 28 personen maakten gebruik van de uitnodiging die de gemeente had verstuurd. In een zaal van Loonbedrijf Breukers, één van de omliggende bedrijven, luisterde men over en weer naar elkaars uitleg en toelichting. De bijeenkomst was een vervolg op een eerder overleg, waarbij bewoners wensen konden aangeven. Waar het kon heeft de ambtelijk projectleider, Peter Hoomoedt, die wensen verwerkt in het voorstel dat nu werd voorgelegd aan de betrokkenen. Hoomoedt: “Ook nu was er weer alle gelegenheid om ideeën uit te wisselen. Zo kwamen we met omwonenden bijvoorbeeld tot de conclusie dat een fietsoversteek toch wat anders moet. Door de inrichting van de weg te bespreken met elkaar, komen we uiteindelijk tot een beter ontwerp.”

Uitleg en begrip

Hoomoedt benadrukt dat niet alles kan. “Omwonenden zouden het liefst willen dat er veel verkeersremmende maatregelen genomen worden. Ik heb uitgelegd dat we niet overal drempels of plateaus kunnen neerleggen. Het moet immers geen hindernisbaan worden voor ambulances en bussen. Ook moet de weg bruikbaar blijven voor het geval de nieuwe N18 onverhoopt dicht zit door bijvoorbeeld een ongeval. Ik heb dat uitgelegd en daarvoor was ook wel begrip.”

60 km

Na de zomervakantie volgt een aanbesteding om een aannemer te selecteren. Het is de verwachting dat de werkzaamheden eind van het jaar of begin volgend jaar starten, afhankelijk ook van het weer. De werkzaamheden duren ongeveer een half jaar. Het wegdeel gaat dan van een maximumsnelheid van deels 80 en 70 naar 60 kilometer per uur. Behalve borden, komen er een aantal plateaus en wordt de rijbaan door belijning visueel smaller. De weg wordt aangepast met dank aan financiële bijdragen van de provincie en Rijkswaterstaat.

https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=G-RPY4R1NFFS window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'G-RPY4R1NFFS');