12:00 Haaksbergen - aangepast om 11:30

HAAKSBERGEN – De Weekmarkt Haaksbergen was woensdag weer ‘compleet’. Na 11 weken van afwezigheid stonden er weer kramen met textiel, telefoonhoesjes, inktcartridges en computerspulletjes tussen de kaas, vis en groente. Deze non food marktondernemers verkopen alleen niks, liet woordvoerder en marktvoorzitter Peter Reudink namens zijn collega’s weten. ,,Deze complete marktopenstelling is als demonstratie bedoeld, als een signaal naar burgemeester van Twentse gemeentes om de markten weer volledig open te laten. Dat kan echt op een coronaveilige manier. Nog langer stilzitten is geen optie. Dat betekent de ondergang voor ondernemers.” Een zinloze ondergang volgens de marktvoorzitter omdat de 14 non food ondernemers als niet essentiële detaillisten worden beschouwd en dus dezelfde restricties krijgen opgelegd als die categorie winkeliers. Het steekt de marktkooplui bovendien dat bezoekers na het halen van hun wekelijkse groente- en fruitvoorraad, kaas en andere etenswaar richting drogisterijwinkels in de Spoorstraat wandelen om daar niet essentiële spullen te kopen die normaal gesproken ook op de markt zijn te vinden. ,,En dan te bedenken dat deze kramen tijdens de eerste golf met toestemming van de overheid overdekt hebben gestaan in een leegstand pand, binnen dus. 

Deze woensdag, de 24ste februari is de markt na 11 weken weer compleet in Haaksbergen met Food & Non-Food. ,,Wij zijn als markt ondeelbaar”, laten de gezamenlijke marktondernemers in een verklaring weten. Ze voeren actie voor een volledige openstelling en trekken daarmee de aandacht van de regionale en landelijke media. ,,De warenmarkt is het grootste warenhuis in de frisse buitenlucht. Wij gaan als eerste markt van Nederland een statement afgeven richting de overheid. Op 2 maart moeten we open. Geef de burgemeester de vrijheid om in zijn gemeente te bepalen of de markt open kan, luidt de boodschap van het bestuur ‘Stichting markt Haaksbergen’. We moeten omgaan met corona en waar het kan moeten we open! Kom uit de tunnelvisie en kijk naar de kansen overheid.’’ Het is volgens de marktondernemers niet meer uit te leggen aan de klanten waarom de non-food niet op de markt mag staan. ,,De markt is de meest verantwoordelijke plek voor je inkopen. Waarom wel je inkopen doen in gesloten ruimtes en niet in de frisse buitenlucht? Onbegrijpelijk. We voldoen aan alle RIVM-maatregelen en protocollen. Voor de Lock down was het perfect geregeld. Tijdens onze demonstratie volgen we de opgestelde corona regels. Alle non-food kramen zetten we af met rood, witte linten en er hangen borden met slogans. ER is geen verkoop van goederen, wel opname van bestellingen.” Ondernemers delen flyers uit op 1.5 m afstand: ,,We kunnen niet langer dicht blijven. Het water staat aan onze lippen. Voorraden verdampen net zoals in de winkels. Als er nu niks gebeurt dan is het straks een gatenkaas op de markt. Tijdens de demonstratie overhandigen wij een rapport aan de burgemeester waarin we aantonen dat de markt in zijn geheel verantwoord open kan.”