05 dec - 15:18 Haaksbergen - aangepast om 13:19

Broekenhuis al halve eeuw een begrip in Haaksbergen

HAAKSBERGEN – Wie in Haaksbergen kent Het Broekenhuis niet? Het zullen er ongetwijfeld niet veel zijn. De modewinkel aan de Molenstraat 12 is een begrip in Haaksbergen. Nu valt er iets te vieren. Het Broekenhuis bestaat vijftig jaar.

“Niet lullen, maar poetsen.” Dat is het adagium bij Het Broekenhuis in Haaksbergen. Medewerker Bas Eshuis van Het Broekenhuis spreekt deze zin uit als hem gevraagd wordt waar Het Broekenhuis voor staat. Bij de modewinkel aan de Molenstraat zijn ze wars van poespas. “De mensen weten wat ze aan ons hebben. Vaak kiezen klanten voor hun vaste verkoper en krijgen ze een goed advies. Natuurlijk speelt de gunfactor een grote rol. We weten dat veel mensen graag hier hun kleding kopen”, zegt Eshuis.

Posters bij de ingang en in de winkel attenderen de klanten momenteel op iets bijzonders. Er is een kortingsactie. Bij aankoop van kleding gaat er vijftien procent van de originele prijs af. Deze kortingsactie heeft niets met Black Friday te maken, maar met iets heel anders. De korting is er nu om het jubileum luister bij te zetten. “De actie duurt tot en met 14 december”, zegt Eshuis. Daarna staan er meer acties op stapel. “Die staan allemaal in het teken van vijftig jaar Het Broekenhuis in Haaksbergen. We gaan samen nog bedenken welke acties we in 2026 gaan houden.” Zijn vader Tonny begon ooit met de kledingwinkel in Haaksbergen. “Dat was op dezelfde locatie hier. Naast het huis van mijn ouders was een kleine winkel. In de loop van de jaren is er steeds achter bijgebouwd.” In het begin verkocht Het Broekenhuis alleen maar mannenkleding. “Vooral spijkerbroeken.” Later is het aanbod steeds meer uitgebreid. “Nu zijn we een modewinkel voor het hele gezin. Mannen, vrouwen; jong en oud én kinderen.”

Ook heeft de modezaak dus meerdere keren een verbouwing ondergaan. De laatste was zes jaar geleden, in 2019. Het Broekenhuis werd toen andermaal uitgebreid en veranderde de inrichting. De benedenverdieping kreeg een warmere uitstraling. Het Broekenhuis mag dan weliswaar tal van veranderingen hebben ondergaan; het bleef altijd een familiebedrijf. Tonny (72) is ook nog steeds werkzaam. “Hij doet nog van alles in het bedrijf; ook de verkoop. Wel iets minder dan in het verleden, maar senior heeft daar nog steeds veel plezier in.”

Zoon Bas vindt het overigens ook mooi om in de zaak meer beleving te creëren. Opvallend in de winkel is een brommobiel. “Dat is een oude Piaggio. Mooi om die hier te hebben staan. Daar ontstaat soms ook zomaar een gesprek over tussen de klant en verkoper.” Volgens Eshuis weet de man doorgaans bij binnenkomst wel wat hij kopen wil. “Een spijkerbroek bijvoorbeeld van een bepaald merk, omdat die hem zo goed bevalt. Soms willen ze exact dezelfde spijkerbroek als de vorige keer. De verkoper attendeert dan bijvoorbeeld op een iets ander kleurtje. Dat advies wordt dan ook vaak opgevolgd en daar krijgen ze thuis een compliment over. Die servicegerichtheid vinden we belangrijk.”