21 sep - 11:49 Haaksbergen - aangepast om 11:49

Column Caro Woudstra

Een culinaire verrassing

Het restaurant beloofde een unieke culinaire beleving. Het pochte met streekgebonden en unieke producten. Daar betaalde je dan ook voor. De verrassing kwam toen het bestelde oerbrood op tafel kwam met bijzondere dipsausjes. Het waren welgeteld acht stukjes afbakbrood met sausjes uit een flesje. Iets anders wat op de kaart stond maar wel voor dezelfde prijs. Dit zet je je klanten niet voor. Stroop de mouwen op, fiets naar de molen en ga zelf oerbroden bakken! We weten allemaal dat het niet goed gaat in de horeca maar we weten ook allemaal dat je je dan juist moet onderscheiden en vooral waar moet maken wat je belooft.

Het meeste wat je voorgeschoteld krijgt kun je thuis ook zelf maken. Niks geen bijzonders aan. Daar ga je niet voor naar een restaurant.

Het ontbreekt vaak aan aandacht. In Nederland kunnen we nog veel leren van de horeca in Duitsland, Japan, Oostenrijk of Bulgarije. Daar weten ze hoe je met klanten om moet gaan. Met een grote groep ging ik iets eten in Duitsland. Toen het eten geserveerd werd wist de bediening exact wie wat besteld had. Feilloos werd alles op de goede plek gezet. Dit in tegenstelling tot Nederland waar de bediening hulpeloos loopt te roepen wie wat besteld heeft. Niemand luistert meer omdat je je als klant niet bezig wilt houden met de vergeetachtigheid van de bediening.

Tenenkrommend was het toen ik een keer op een vrijwel leeg terras een biertje en een cola bestelde. Toen het meisje na tien minuten met de drankjes terugkwam moest ze vragen wie wat ook alweer besteld had.

In Nederland kunnen in veel horecagelegenheden de drankjes niet tegelijk geserveerd worden met het eten. Als ik een broodje bestel wil ik niet eerst een glas melk en een half uur later mijn broodje. Logisch maar blijkbaar een enorm ingewikkelde opgave in de Nederlandse horeca. ‘Daar is het systeem niet op berekend’ krijg ik vaak te horen. ‘Opzouten met je systeem’, denk ik dan. Wil je geld verdienen of niet? Wil je een goede recensie hebben of niet? Hoe ingewikkeld is het om een glas melk tegelijkertijd met je broodje te serveren als iemand daar om vraagt? Zo hoorde ik laatst iemand die een ingezakte latte macchiato geserveerd kreeg. Zonder problemen kreeg ze een nieuwe maar wat mij vooral verbaast is waarom je zoiets serveert. Dat zie je zelf toch ook dat het niet goed is? Even rondvragen in mijn omgeving blijkt er een kilometerslange ergenissenlijst te bestaan als het om restaurantbezoek gaat. De meeste ergernissen hebben te maken met te weinig echte aandacht voor klanten. Ga maar eens vragen in Duitsland hoe ze dat doen. Dan zie je of klanten al eerder zijn geweest en herken je ze. Dan weet je ook als je terugkomt met je drankjes op een vrijwel leeg terras, wie de cola had besteld en voor wie het biertje was.

Caro

https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=G-RPY4R1NFFS window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'G-RPY4R1NFFS');