07 jul - 10:25 Haaksbergen - aangepast om 10:25

Column Ton van Rijswijk

Leeftijd

Er zijn van die momenten, waarop je op een pijnlijke manier aan je leeftijd wordt herinnerd. Bijvoorbeeld als je creditcardmaatschappij je erop wijst, dat je boven de 75 eigenlijk niet meer rood mag staan. Kennelijk is het risico, dat je na je overlijden nog steeds “rood” staat en de nabestaanden afstand doen van de erfenis en de schulden, te groot.

Sinds twee jaar woon ik officieel in Haaksbergen. Ik had mij kort daarvoor aangemeld voor de functie van buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, maar hoor daar niets meer over. Ja, in eerste instantie een bericht, dat er niet zoveel meer werd getrouwd in deze gemeente…….. Kijk, ze zullen nooit zeggen, dat je “te oud” bent, want formeel is dat leeftijdsdiscriminatie. Dus wordt er in het “smoezenbestand” gekeken welke tekst het best gebruikt kan worden. Ik vind nog steeds, dat ik een uitermate prettige, geestige Babs zou kunnen zijn met veel inlevingsvermogen. Ik ben tenslotte ervaringsdeskundige: eerder 51 jaar getrouwd (totdat mijn 1e vrouw overleed) en inmiddels weer 2 jaar getrouwd met een Haaksbergse. Hoe dan ook: ik wil nog steeds! Enne: het moet toch een hele eer zijn om door een ex-Hagenaar getrouwd te worden!

Een paar weken geleden toonde ik belangstelling voor de vrijwilligersfunctie chauffeur bij de buurtbus. Na een paar dagen werd ik gebeld door de vertegenwoordiger van de vrijwilligers. Die nam een hele lange aanloop (zo’n aanloop maakt al heel veel meteen duidelijk) en ging toen uiteenzetten waar om ik “niet in aanmerking” kwam. “U zult best zelf wel vinden, dat u nog een erg goede chauffeur bent, maar het rijden in zo’n bus is toch van een andere orde”. Waarbij hij ook nog verwees naar de aanvullende voorwaarden van de formele vervoerder, die de lijn Haaksbergen – Buurse officieel uitvoert. Ik had alle begrip voor zijn uitleg, het gaat tenslotte om een behoorlijke verantwoordelijkheid. Je moet er niet aan denken, dat je iets te onverwacht op de rem trapt en de hele bus populatie onvrijwillig naast je komt zitten. Dan kun je jezelf wel een goede chauffeur vinden, maar ik vind het best logisch, dat de verantwoordelijke organisatie de grens van toelating bij 70 jaar legt.