12:00 Haaksbergen - aangepast om 14:30

Het Assink als voorbeeld voor Gezonde School

Toen Patrick Noordink, sportdocent op Het Assink en buurtsportcoach in de gemeente Haaksbergen, tijdens de pauze een rondje door de aula liep kwam hij tot een spijtige conclusie. Leerlingen zaten tijdens de pauze vrijwel altijd binnen. Ook zaten ze allemaal op hun telefoon en hadden ze daardoor weinig contact met elkaar. Patrick had in de gaten dat er wat moest veranderen en besloot initiatief te nemen. ‘Telefoons uit, en de leerlingen naar buiten: zo zag ik het voor me op Het Assink.’ In combinatie met zijn rol als buurtsportcoach in Haaksbergen had hij in de gaten dat hij op deze manier daadwerkelijk een verschil kon maken in het in beweging krijgen van leerlingen.

Sindsdien is hij naast sportdocent en buurtsportcoach ook de coördinator Gezonde School. Dit keurmerk was Het Assink even kwijt, na vertrek van de vorige coördinator. De aandacht voor het Gezonde School keurmerk verdween, totdat Patrick opstond en leerlingen stimuleerde meer te bewegen. De aula werd gesloten bij mooi weer en de grasvelden buiten werden aantrekkelijker gemaakt. Zo staan er nu een aantal tennistafels en is er een klein voetbal- en volleybalveldje aangelegd. Deze aanpassingen stimuleren de leerlingen om naar buiten te gaan en met elkaar contact te hebben in plaats van afgezonderd in hun eigen wereld op hun telefoon te zitten. Dit merkt Patrick ook: ‘Leerlingen zijn wat losser buiten. Daardoor heb je als docent zijnde ook ander contact met leerlingen. Ze kunnen hun opgekropte energie kwijt en komen na de pauze fris en uitgerust de klas binnen.’ Deze ontwikkelingen vonden begin 2021 plaats.

Nieuw budget
Een aantal weken geleden is er nieuw budget vrijgekomen dankzij een subsidie van de provincie vanuit het sport- en beweegakkoord. Hiermee kan het keurmerk Gezonde School op Het Assink verder doorontwikkeld worden. Met dit nieuwe budget wil hij klein materiaal aanschaffen waardoor leerlingen direct kunnen sporten en bewegen tijdens de pauzes en daarbuiten. Voor de lange termijn wil Patrick in gesprek gaan met de leerlingen om te peilen wat hun wensen zijn. ‘Uiteindelijk zijn het toch de leerlingen die het gaan gebruiken. Wat is er mooier dan tegemoet kunnen komen in de wensen van de leerlingen!’ Naast deze gesprekken met leerlingen zijn ook meerdere collega’s aan het meedenken en meewerken aan de Gezonde School. ‘Leerlingen willen vaak gezonder gaan eten, maar het is lastig om die te maken wanneer de keuze om iets ongezonds te kiezen dichtbij is. Daarom willen we samen met de kantinebeheerder om tafel om te kijken hoe we elkaar daarbij kunnen helpen.’

De pauze tijdens slecht weer
Sinds het slechter weer is geworden is de aula ook weer geopend tijdens de pauzes. Om de leerlingen niet in het oude patroon te laten vervallen hebben we de tafeltennistafels naar binnen gehaald. Ook wordt er nog gekeken of dit aanbod uitgebreid kan worden met bijvoorbeeld voetbaltafels of dartborden. Wat Patrick betreft gaat de aula echter bij mooi weer gewoon weer dicht. ‘Leerlingen hebben beweegdrang. Na een half uurtje buiten zijn in de pauze zijn ze veel geconcentreerder en beter gemutst. Je merkt het echt aan ze. Het allerbelangrijkst is echter dat de leerlingen het zelf ook prettig vinden om tijd met elkaar door te brengen tijdens de pauzes in plaats van in hun eigen wereld op de telefoon.’